ב-2019 עתידה טויוטה להחזיר לכביש את אחד השמות האייקוניים בתולדותיה – סופרה. מכונית תצוגה מאוד דומה לסופרה הסדרתית הוצגה בתערוכת ז'נבה האחרונה, ובמירוץ 24 השעות של לה מאן, רגע לפני שטויוטה מנצחת, קיבלנו הזדמנות למפגש מסקרן עם טטסויה טאדה, מהנדס פיתוח ראשי בטויוטה שהיה אחראי לפרויקט GT86 ולאחר מכן לסופרה. בגילוי לב שאינו אופייני בתעשייה, הוא תיאר בפנינו את הדרך הארוכה שעברה טויוטה בשיתוף עם ב.מ.וו. 

ראיון עם מהנדס פיתוח ראשי בפרויקט

 
שיתוף פעולה. עם קשיים
"שיתוף הפעולה עם ב.מ.וו החל לפני חמש שנים" הוא פותח, "במהלך אירוע ההשקה ל-GT86 בברצלונה קיבלתי טלפון ממר טאקשי יוצ'ימדה (יו"ר מועצת המנהלים של טויוטה; א.ש): 'אל תגיד לאף אחד לאן אתה טס' הוא אמר, 'טוס למינכן, השתתף בדיון עם ב.מ.וו וחווה את דעתך אם שיתוף פעולה עימם הוא ריאלי'. בהמשך, כשהבנתי את מורכבות התהליך, כמעט והצטערתי שאמרתי כן.
 
"נדרשה תקופה של שנה כדי שנחליט לייצר את הסופרה, ולי היה ברור שהדור האחרון,A80  מ-1993, צריך להיות מקור ההשראה. הפכתי מהנדס ראשי של פרויקטים ב-1997, ומי שגילה וטיפח אותי היה איסהו סוזוקי, המהנדס הראשי של סופרה A80. הוא היה המנטור שלי ואני גדלתי על הסופרה שלו"  

ראיון עם מהנדס פיתוח ראשי בפרויקט

 
עד כמה שונה היה לעבוד עם ב.מ.וו?
"ב-GT86 היה לנו שיתוף עם סובארו, הרגשתי שיש הבדל גדול בין החברות – אבל הפעם היה קשה בהרבה. בעצם, ההבדל עצום. ראשית, בב.מ.וו אמרו לנו שלפני כן לא שיתפו פעולה בפיתוח רכב עם יצרן כלשהו, וזו הייתה הפתעה. בהתחלה הם אמרו: 'תגיד מה אתה רוצה ואנחנו נעשה זאת. איננו צריכים את העצות והסיוע שלכם'. ואני אמרתי 'לא. אנחנו רוצים להביא טכנולוגיות ולראות מה אנחנו יכולים לעשות. לפעמים זה יהיה קשה אבל לפעמים גישה כזו תביא עימה יתרונות'. לקח כמעט שנה עד שהבנו איך ניתן לתרום זה לזה.
 
"הייתה אפיזודה אחת מאוד מייצגת. כשהתחלנו לדבר על תנאי החוזה, הצענו לערוך אירוע נהיגה כדי להעמיק את ההבנה ולחמם את הקשר. 'בואו נביא את מכוניות הספורט שלנו למסלול וננהג עליהן' אמרנו. לאירוע שנערך ליד מרסי שבצרפת במתקן של ב.מ.וו, הבאנו את  GT86 ו-LFA, והם הביאו את מכוניות M. בגלל חשיבות האירוע הקדמנו בשעה ואז החל גשם, חיפשנו מקום מסתור עד לנהיגה – והם שלחו אותנו לעמוד באוהל קטן בצד המסלול כי בכל שאר המתקנים 'מפוזרים סודות' ואסור לנו להיכנס. היינו בהלם. עמדנו שעה בגשם.
 
ראיון עם מהנדס פיתוח ראשי בפרויקט
אפילו לנסקאר....

"ברור שבב.מ.וו הכירו את הדגמים שלנו, אבל הייתי המום, שוב, מכך שהמהנדסים שלהם לא נהגו במכוניות של טויוטה לפני כן. לאחר שנהגו אמרו 'אה, הן דווקא נוסעות בסדר', וגם זה הותיר אותי המום... היום התקשורת מאוד טובה, יש לי חברים שם, והם אפילו מאפשרים לי להיכנס למרכז הטכני...".
 
מה אתה יכול לספר על המנועים והשלדה?
"לא רצינו להחיות מחדש דגם ישן, אבל היו דברים ששמענו מחובבי הסופרה בעולם שחשבנו שהם חובה: הנעה אחורית ומנוע קדמי במבנה שישה צילינדרים בטור וכמובן טורבו. כרגע אין הרבה חברות שמייצרות מנוע שישה בטור; הבסיס כאן הוא של ב.מ.וו אבל הכיול ייחודי לנו.
 
"מבחינת 'חומרה', השלדה הייתה יותר באחריות ב.מ.וו, אבל גם כאן הכיול שלנו, ובגרמניה היה לנו תמיד 'Muscle Driver' שלנו שבדק את הכיול. המכונית תיוצר באוסטריה במגנה שטייר".

ראיון עם מהנדס פיתוח ראשי בפרויקט
השותפה לבית ב.מ.וו
 
לאיזו מכונית ניתן לצפות?
"ה-GT86 הוצגה אחרי זמן רב בו טויוטה לא השיקה מכונית ספורט, והמטרה הייתה להגיע לקהל רחב; בתכנונה הושם דגש על הנאה מנהיגה, אבל התייחסנו גם לשימושיות שמביא מושב אחורי. דגם זה עורר את אוהדי הסופרה שאמרו שהם מוכנים לשלם יותר אם נוכל לבנות מכונית ספורט יותר אותנטית, כלומר סופרה חדשה, וכאן מלוא המיקוד היה בנהיגה.   
 
"כשקובעים את אורך בסיס הגלגלים, רוחב מפשק הסרנים ומיקום המנוע – קובעים גבולות ליכולת הדינמית. ברוב מכוניות הספורט היחס בין בסיס הגלגלים למפסק הוא 1.5 או 1.6, במכונית קארטינג זה בערך 1. בסופרה רצינו יחס קטן מהרגיל. זה מוביל לכניסה מאוד מהירה לפנייה אבל יוצר תחושה פחות יציבה באוטובאן. אז עבדנו הרבה על יציבות כיוונית מעל 230 קמ"ש. אמות המידה שלנו היו פורשה קיימן S ומכוניות M של ב.מ.וו".